Niniejszy regulamin określa zasady korzystania z usług STUDIO RUCHU
A. Zasady ogólne
- Każdy korzystający z Klubu zobowiązany jest do zapoznania się z niniejszym Regulaminem i do stosowania się do jego postanowień. Rezygnacja z zapoznania się z Regulaminem przez korzystającego z Klubu, nie stanowi podstawy do niestosowania się do jego postanowień, a w szczególności do uniknięcia odpowiedzialności za naruszenia Regulaminu oraz sankcji w nim przewidzianych;
- Klub zastrzega sobie prawo do wprowadzenia zmian w niniejszym Regulaminie. Aktualny regulamin dostępny jest w Klubie oraz na stronie www.squash.suwalki.pl
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem decyzje podejmuje Manager Klubu;
- Z oferty klubu mogą korzystać osoby bez przeciwwskazań zdrowotnych;
- Dzieci do lat 12 mogą przebywać na terenie Klubu tylko pod opieką swoich rodziców lub pełnoletnich opiekunów będących klientami Klubu, którzy ponoszą pełną odpowiedzialność za przestrzeganie przez dzieci wszystkich postanowień niniejszego Regulaminu;
- Na terenie klubu obowiązuje bezwzględne stosowanie się do zaleceń pracowników klubu i trenerów;
- Na terenie klubu obowiązuje kulturalne zachowanie;
- Na terenie Klubu obowiązuje bezwzględny, całkowity zakaz palenia tytoniu, spożywania alkoholu, stosowania środków stymulujących i/lub dopingujących, sterydów, narkotyków, oraz innych środków uznanych w Polsce za nielegalne;
- Klub nie ponosi odpowiedzialności za będące własnością Korzystającego z Klubu przedmioty pozostawione w Klubie.
B. Godziny otwarcia
- Klub jest otwarty w godzinach 7-22 w dni powszednie i 8-20 w weekendy;
- Informacja o ewentualnych godzinach otwarcia klubu w obowiązujące dni świąteczne zostanie udostępniona w Klubie oraz na stronie internetowej.
- Klienci mogą korzystać z Klubu 10 minut przed otwarciem i zobowiązani są do opuszczenia klubu najpóźniej do 20 minut po godzinie zakończenia działalności obiektu.
C. Zasady użytkowania kortów
- Korzystanie z kortów możliwe jest po uprzednim zapoznaniu się z zasadami gry;
- W klubie istnieje możliwość wypożyczenia sprzętu sportowego: rakiet i piłeczek;
- Wejście na kort dozwolone jest tylko w czystym, przystosowanym do gry w hali obuwiu sportowym na jasnej, kauczukowej podeszwie nie pozostawiającej śladów na podłodze, najlepiej oznaczonym jako „non marking”. W przypadku niezastosowania zalecanego obuwia obsługa Klubu ma prawo odmówić udostępnienia kortu, co nie daje prawa do odmowy uiszczenia opłaty za zarezerwowany lub wcześniej wykupiony kort;
- Na kort zabrania się wnoszenia rzeczy osobistych oraz napojów i żywności;
- Przed rozpoczęciem gry zalecane jest wykonanie rozgrzewki;
- Wskazana jest gra w okularach ochronnych;
- Klub nie ponosi odpowiedzialności za kontuzje i urazy powstałe w wyniku gry, jak również nie przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
D. Rezerwacje
- Podstawą do korzystania z kortu jest posiadanie karnetu lub uiszczenie jednorazowej opłaty za rezerwację;
- Rezerwacja kortu na godzinę oznacza możliwość korzystania z niego przez 60 minut, liczone od pełnej godziny zegarowej;
- Dozwolone jest przedłużenie gry maksymalnie do 10 minut tylko i wyłącznie w przypadku, gdy używany kort nie został wynajęty kolejnemu klientowi. Przedłużenie określonego czasu traktowane jest jako wynajęcie kortu na kolejną godzinę, co skutkuje koniecznością zapłaty za niego zgodnie z obowiązującym cennikiem.
- Rezerwacja, anulowanie rezerwacji czy chęć przełożenia gry odbywa się poprzez stronę internetową www.squash.suwalki.pl lub osobiste/telefoniczne powiadomienie recepcji klubu;
- Anulowanie rezerwacji uważa się za skuteczne, gdy odbywa się do godziny 17.00 dnia poprzedzającego zarezerwowany termin;
- Opłacone rezerwacje i karnety nie podlegają zwrotowi – możliwe jest jedynie przeniesienie prawidłowo odrezerwowanych rezerwacji na inny termin.
- Klub zastrzega sobie prawo do odwołania rezerwacji jednorazowych oraz stałych, w przypadku turnieju lub innego ważnego wydarzenia w Klubie;
- Karnety wystawiane są imiennie i nie mogą być wykorzystywane przez inne osoby;
- Założenie stałej rezerwacji na wybrany dzień tygodnia/godzinę wymaga zakupu karnetu.
E. Szatnia
- Karnet lub jednorazowa opłata upoważnia do otrzymania kluczyka do szafki, na czas przebywania w klubie. Kluczyki znajdują się w recepcji i należy je pobrać przy dokonywaniu płatności;
- Po skorzystaniu z usługi kluczyk należy zwrócić w recepcji klubu. Kara umowna z tytułu zgubienia lub zniszczenia kluczyka wynosi 50 pln;
- Zaleca się zamykanie rzeczy w szafkach na czas gry;
- Za rzeczy pozostawione poza szafką klub nie ponosi odpowiedzialności;
- Rzeczy pozostawione przez graczy składowane są w klubie przez okres 1 miesiąca a następnie utylizowane;
- Gracze proszeni są o zachowanie czystości w szatni.
F. Siłownia
- Na siłownię mają wstęp jedynie członkowie klubu posiadający jednorazową wejściówkę lub ważny karnet SIŁOWNIA;
- Wszystkie osoby korzystające z urządzeń treningowych znajdujących się w siłowni zobowiązane są do zastosowania strojów i obuwia sportowego.
- Z siłowni mogą korzystać osoby pełnoletnie. Osoby niepełnoletnie mogą korzystać z siłowni jedynie pod opieką posiadającego odpowiednie kwalifikację trenera lub prawnego opiekuna;
- Ćwiczący zobowiązany jest do samodzielnego zapewnienia sobie w trakcie ćwiczeń ręcznika, który ze względów higienicznych rozkładany powinien być na tapicerowanych oparciach przyrządów;
- Przed rozpoczęciem treningu należy sprawdzić stan techniczny używanych przyrządów i poinformować osobę nadzorującą funkcjonowanie siłowni o ewentualnych usterkach. W przypadku braku poinformowania wskazanej powyżej osoby o usterkach przed skorzystaniem z danego przyrządu, w którym zostaną one wykryte, odpowiedzialność za szkody w przyrządach obciąża osobę aktualnie korzystającą z danego przyrządu;
- Podczas wykonywania ćwiczenia, polegającego na podnoszeniu sztangi na leżąco obowiązkowe jest korzystanie z pomocy osoby asekurującej.
- Zabrania się gwałtownego opuszczania sztang oraz ciężarów umieszczonych na stosach;
- Osoby korzystające z siłowni zobowiązane są do zachowania porządku w trakcie oraz po zakończeniu wykonywania ćwiczeń, w szczególności do odłożenia na właściwe miejsce wszystkich używanych przyrządów;
- Osoby korzystające z urządzeń treningowych czynią to na własną odpowiedzialność;
- Studio Ruchu nie zapewnia osobom korzystającym z siłowni fachowej opieki instruktora;
- Osoby niszczące sprzęt ,urządzenia oraz wyposażenie Klubu, ponoszą odpowiedzialność finansową za wyrządzone szkody, a w przypadku osób nieletnich ich przedstawiciele ustawowi, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- Za wypadki i zdarzenia wynikające z nieprzestrzegania niniejszego Regulaminu Studio Ruchu nie ponosi odpowiedzialności.
G. Postanowienia końcowe
- Klub zastrzega sobie prawo do zmian cen karnetów, regulaminu oraz godzin otwarcia Klubu w związku z naprawami, konserwacją lub z okazji niektórych dni świątecznych;
- Bez uprzedniej zgody kierownictwa, na terenie Klubu obowiązuje zakaz fotografowania i filmowania w celach komercyjnych oraz akwizycji;
- Umieszczanie reklam oraz wszelka działalność o charakterze promocyjnym możliwa jest tylko za zgoda kierownictwa Klubu.
1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
1.1. Definicje:
DZIEŃ ROBOCZY – jeden dzień od poniedziałku do piątku z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
FIRMA, USŁUGODAWCA –
Studio Ruchu sp. z o.o.
Bydgoska 33, 16-400 Suwałki
NIP: 8442365228
E-mail: klub@squash.suwalki.pl
FORMULARZ REZERWACJI – formularz dostępny na Stronie Internetowej umożliwiający dokonanie Rezerwacji przez Usługobiorcę.
KODEKS CYWILNY – ustawa kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).
REGULAMIN – niniejszy regulamin Strony Internetowej.
REZERWACJA – oświadczenie woli Klienta składane za pomocą Formularza Rezerwacji określające istotne warunki Usługi i zmierzające bezpośrednio do zawarcia umowy o świadczenie Usługi z Firmą.
STRONA INTERNETOWA – strona internetowa Usługodawcy dostępna pod adresem internetowym squash.suwalki.pl.
USŁUGA – usługa świadczona przez Firmę na rzecz Klienta na warunkach ustalonych wspólnie przez Klienta i Firmę przed zawarciem umowy o jej świadczenie.
USŁUGA ELEKTRONICZNA – usługa świadczona drogą elektroniczną przez Usługodawcę na rzecz Usługobiorcy za pośrednictwem Strony Internetowej zgodnie z Regulaminem.
USŁUGOBIORCA, KLIENT – (1) osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, a w wypadkach przewidzianych przez przepisy powszechnie obowiązujące także osoba fizyczna posiadająca ograniczoną zdolność do czynności prawnych; (2) osoba prawna; albo (3) jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną; – korzystająca lub zamierzająca korzystać z Usługi Elektronicznej, a także która zamierza zawrzeć umowę świadczenia Usługi z Firmą.
USTAWA O PRAWACH KONSUMENTA – ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014 poz. 827 ze zm.).
1.2. Strona Internetowa dostępna pod adresem internetowym squash.suwalki.pl prowadzona jest przez Usługodawcę.
1.3. Niniejszy Regulamin skierowany jest zarówno do konsumentów, jak i do przedsiębiorców korzystających ze Strony Internetowej, z zastrzeżeniem postanowień skierowanych wyraźnie jedynie do konsumentów albo do przedsiębiorców. Postanowienia niniejszego Regulaminu nie mają na celu wyłączać ani ograniczać jakichkolwiek praw konsumentów przysługujących im na mocy bezwzględnie wiążących przepisów prawa. W przypadku ewentualnej niezgodności postanowień niniejszego Regulaminu z powyższymi przepisami, pierwszeństwo mają te przepisy i należy je stosować.
1.4. Dla uniknięcia wszelkich wątpliwości Usługodawca wskazuje, że samo zawarcie umowy wykonania danej Usługi objętej wizytą oraz jej realizacja przez strony dokonywana jest poza Stroną Internetową.
2. USŁUGI ELEKTRONICZNE
2.1. Na Stronie Internetowej dostępna jest następująca Usługa Elektroniczna: Formularz Rezerwacji.
Formularz Rezerwacji – korzystanie z Formularza Rezerwacji rozpoczyna się z momentem kliknięcia na Stronie Internetowej pola „Rejestracja. Umów się na wizytę” lub kliknięciu odpowiedniego przycisku w górnej belce Strony Internetowej. Dokonanie Rezerwacji następuje po wykonaniu przez Klienta łącznie trzech kolejnych kroków – (1) po wypełnieniu Formularza Rezerwacji (w tym dokonania wyboru terminu wizyty), (2) kliknięciu na Stronie Internetowej pod Formularzem Rezerwacji pola „Rezerwuję” oraz (3) potwierdzeniu chęci dokonania Rezerwacji poprzez podanie kodu SMS przesłanego automatycznie na podany numer telefonu komórkowego – do tego momentu istnieje możliwość samodzielnej modyfikacji wprowadzanych danych (w tym celu należy kierować się wyświetlanymi komunikatami oraz informacjami dostępnymi na Stronie Internetowej). W Formularzu Rezerwacji niezbędne jest podanie przez Klienta następujących danych dotyczących Klienta: imię i nazwisko, adres poczty elektronicznej, numer telefonu komórkowego oraz istotnych warunków dotyczących Usługi wskazanych w Formularzu Rezerwacji.
Usługa Elektroniczna Formularz Rezerwacji świadczona jest nieodpłatnie oraz ma charakter jednorazowy i ulega zakończeniu z chwilą złożenia Rezerwacji za jego pośrednictwem albo z chwilą wcześniejszego zaprzestania składania Rezerwacji za jego pośrednictwem przez Usługobiorcę.
2.2. Wymagania techniczne niezbędne do korzystania z Serwisu Internetowego w tym Konta Klienta: (1) komputer, laptop lub inne urządzenie multimedialne z dostępem do Internetu; (2) dostęp do poczty elektronicznej; (3) przeglądarka internetowa obsługująca standard HTML5; (4) włączenie w przeglądarce internetowej możliwości zapisu plików Cookies oraz obsługi Javascript, (5) dowolna rozdzielczość ekranu.
2.3. Usługobiorca obowiązany jest do korzystania ze Strony Internetowej w sposób zgodny z prawem i dobrymi obyczajami mając na uwadze poszanowanie dóbr osobistych oraz praw autorskich i własności intelektualnej Usługodawcy oraz osób trzecich. Usługobiorca obowiązany jest do wprowadzania danych zgodnych ze stanem faktycznym. Usługobiorcę obowiązuje zakaz dostarczania treści o charakterze bezprawnym.
3. WARUNKI ZAWIERANIA UMOWY O ŚWIADCZENIE USŁUGI
3.1. Strona Internetowa ma na celu umożliwienie i ułatwienie Klientowi złożenia Rezerwacji na wizytę przez Internet i zawarcia umowy o świadczenie Usługi.
3.2. Zawarcie umowy o świadczenie Usługi między Klientem i Firmą następuje po uprzednim złożeniu przez Klienta Rezerwacji za pomocą Formularza Rezerwacji. Sama umowa o świadczenie Usługi jest zawierana przez strony poza Stroną Internetową.
4. TRYB POSTĘPOWANIA REKLAMACYJNEGO
4.1. Reklamacje związane ze świadczeniem przez Firmę Usługi Elektronicznej oraz pozostałe reklamacje związanie z działaniem Strony Internetowej mogą zostać złożona przez Usługobiorcę lub Klienta na przykład: (1) pisemnie na adres: Bydgoska 33, 16-400 Suwałki lub (2) w formie elektronicznej za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: klub@squash.suwalki.pl.
4.2. Zaleca się podanie w opisie reklamacji: (1) informacji i okoliczności dotyczących przedmiotu reklamacji, w szczególności rodzaju i daty wystąpienia wady lub nieprawidłowości; (2) żądania; oraz (3) danych kontaktowych składającego reklamację – ułatwi to i przyspieszy rozpatrzenie reklamacji przez Firmę. Wymogi podane w zdaniu poprzednim mają formę jedynie zalecenia i nie wpływają na skuteczność reklamacji złożonych z pominięciem zalecanego opisu reklamacji.
4.3. Ustosunkowanie się do reklamacji przez Firmę następuje niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia jej złożenia.
5. DANE OSOBOWE
5.1. Administratorem danych osobowych Usługobiorcy/Klienta jest Usługodawca/Firma.
5.2. Administrator gwarantuje poufność wszelkich przekazanych mu danych osobowych.
5.3. Administrator nie udostępnia przekazanych mu danych jakimkolwiek podmiotom trzecim, ale może powierzać ich przetwarzanie, w szczególności w celu ich przechowywania na serwerze oraz realizacji usługi.
5.4. Dane osobowe są gromadzone z należytą starannością i odpowiednio chronione przed dostępem do nich przez osoby do tego nieupoważnione.
5.5. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych oraz wykorzystywania plików cookies i innych technologii znajduje się w polityce prywatności dostępnej pod adresem: https://squash.suwalki.pl/polityka-prywatnosci.
6. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
6.1. Umowy zawierane są w języku polskim.
6.2. Zmiana Regulaminu:
Usługodawca zastrzega sobie prawo do dokonywania zmian Regulaminu z ważnych przyczyn to jest: zmiany przepisów prawa, dodaniu nowego przedmiotu Rezerwacji – w zakresie, w jakim te zmiany wpływają na realizację postanowień niniejszego Regulaminu.
W przypadku zawarcia na podstawie niniejszego Regulaminu umów o charakterze ciągłym zmieniony regulamin wiąże Usługobiorcę, jeżeli zostały zachowane wymagania określone w art. 384 oraz 384[1] Kodeksu cywilnego, to jest Usługobiorca został prawidłowo powiadomiony o zmianach i nie wypowiedział umowy w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia powiadomienia. W wypadku gdyby zmiana Regulaminu skutkowała wprowadzeniem jakichkolwiek nowych opłat lub podwyższeniem obecnych Usługobiorca będący konsumentem ma prawo odstąpienia od umowy.
6.3. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy prawa polskiego, w szczególności: Kodeksu cywilnego; ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz.U. 2002 nr 144, poz. 1204 ze zm.); ustawy o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. (Dz.U. 2014 r. poz. 827 ze zm.); oraz inne właściwe przepisy powszechnie obowiązującego prawa.
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH OBOWIĄZUJĄCE W STUDIO RUCHU
PROCEDURY ORAZ ZASADY OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik placówki traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki
oraz swoich kompetencji. Procedura jest adresowana do wszystkich, którzy mogą chronić dzieci przed przemocą w rodzinie i wspierać je gdy są krzywdzone. Obowiązek ten spoczywa na dorosłych, a w szczególności na rodzinie, środowisku sąsiedzkim, pracownikach pomocy społecznej, żłobków, systemu edukacji i ochrony zdrowia, funkcjonariuszach policji i straży miejskiej, prokuratury i sądownictwa. System ochrony dziecka przed
krzywdzeniem jest bowiem wtedy skuteczny, gdy razem działają w nim wszystkie służby w ramach swoich kompetencji. Procedura może mieć zastosowanie zarówno wobec dzieci krzywdzonych w domach rodzinnych jak i
dzieci przebywających w pieczy zastępczej.
Objaśnienie terminów
- Małoletnim jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
- Opiekunem małoletniego jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
- Przez krzywdzenie dziecka/małoletniego należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra
dziecka, w tym jego zaniedbywanie. - Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Co to jest przemoc wobec dziecka?
Ujęcie prawne – Przemoc w rodzinie w ujęciu prawnym oznacza jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste członków rodziny m.in. Dzieci. Członkowie rodziny, a w szczególności dzieci doświadczające przemocy narażone są na niebezpieczeństwo utraty życia lub zdrowia. Przemoc narusza ich wolność, godność i nietykalność cielesną
Ujęcie psychologiczne – Krzywdzeniem dziecka jest każde zamierzone lub niezamierzone działanie oraz zaniechanie działań ze strony rodzica/opiekuna, które ujemnie wpływa na rozwój fizyczny lub psychiczny dziecka.
Można wyróżnić cztery wymiary tego zjawiska:
przemoc fizyczna – wszelkiego rodzaju działanie wobec dziecka, które powoduje urazy na jego ciele, np. bicie, szarpanie, popychanie itp.
przemoc emocjonalna – jej celem jest naruszenie godności osobistej, ukierunkowana jest na wyrządzanie szkody psychicznej poprzez wyzywanie, warunkowanie miłości, emocjonalne odrzucenie, zastraszanie, nieszanowanie
potrzeb, nadmierne wymagania w stosunku do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka itp.
wykorzystywanie seksualne – obejmuje każde zachowanie osoby, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia kosztem dziecka.
1. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
A) Podstawową zasadą czynności podejmowanych przez Personel w kontaktach z małoletnimi jest działanie na rzecz ich dobra.
B) Zasady ogólne.
- Nie łam obowiązującego prawa, ustalonych norm i zasad.
- Utrzymuj profesjonalne relacje z Małoletnimi każdorazowo rozważając czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec małoletniego są odpowiednie do sytuacji, bezpieczne i uzasadnione.
- Zapewnij Małoletniego, że jeżeli czuje się niekomfortowo w jakiejś sytuacji wobec konkretnego zachowania czy słów, może o tym powiedzieć personelowi i może oczekiwać odpowiedniej pomocy.
- Wysłuchuj i udzielaj odpowiedzi adekwatnych do wieku i danej sytuacji.
- W komunikacji z Małoletnimi zachowuj spokój, cierpliwość i szacunek, okazuj też zrozumienie dla ich trudności i problemów.
- Przestrzegaj Praw Dziecka w tym w szczególności prawa do wyrażania swoich poglądów, prawa do informacji, prawa do nietykalności osobistej, prawa do prywatności.
- Działaj w sposób otwarty i przejrzysty dla Małoletnich, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji swojego zachowania.
- Nie faworyzuj, doceniaj i szanuj wkład pacjentów/klientów w podejmowane działania, staraj się angażować i traktować je równo bez względu na ich płeć, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, kulturowy, religijny i światopoglądowy.
- Zachowuj szczególną ostrożność przy postępowaniu z pacjentami z niepełnosprawnością oraz ze specjalnymi potrzebami.
- Zawsze bądź przygotowany do wyjaśnienia swoich działań.
C) Zachowanie niedozwolone wobec małoletnich.
- Nie ujawniaj informacji wrażliwych (dane osobowe, dane o stanie zdrowia, informacja o sytuacji rodzinnej, ekonomicznej lub prawnej).
- Nie utrwalaj wizerunku Małoletniego dla potrzeb prywatnych.
- Nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie lekceważ i nie obrażaj.
- Nie stosuj wobec Małoletnich w jakiejkolwiek formie przemocy: fizycznej (naruszenie nietykalności), przemocy psychicznej (naruszenie godności osobistej, agresja słowna, używanie wulgarnych słów, lekceważenie starań Małoletniego), przemocy seksualnej (naruszenie intymności, niestosowne komentarze).
- Nie wchodź w relacje jakiejkolwiek zależności wobec Małoletniego lub rodziców/opiekunów (np. przyjmowanie prezentów)
2. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
Jeśli przyjąłeś zawiadomienie o podejrzeniu krzywdzenia dziecka lub sam zaobserwowałeś niepokojące symptomy postępuj zgodnie z przyjętymi procedurami, podstawowym celem Twojego działania jest zatrzymanie
krzywdzenia i zapewnienie, bezpieczeństwa dziecku poprzez szybką i skuteczną interwencję. Jednocześnie pamiętaj, że procedury nie uwzględniają interpretacji zdarzeń, złożoności życia i okoliczności, w których to samo
zdarzenie może mieć różny przebieg, przyczyny i skutki. Przy podejmowaniu interwencji musisz wziąć pod uwagę wyjątkowość każdej sytuacji i konieczność dostosowania się do jej warunków. Pomoc dziecku krzywdzonemu realizuj zgodnie ze swoimi kompetencjami w porozumieniu z przełożonym i we współpracy z innymi służbami, instytucjami. Narzędziem, które może być wykorzystywane w tym celu jest procedura „Niebieska Karta”. W sytuacji przemocy szczególne kompetencje do interweniowania w oparciu o procedurę Niebieskie Karty mają następujące służby:
A. pracownicy socjalni jednostek organizacyjnych pomocy społecznej (Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w szczególności: centrów pracy socjalnej, działu pieczy zastępczej rodzinnej i instytucjonalnej, działu osób
niepełnosprawnych, działu seniorów, domu pomocy społecznej, ośrodków wsparcia, jednostek specjalistycznego poradnictwa itp.),
B. przedstawiciele gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych,
C. funkcjonariusze policji,
D. przedstawiciele ochrony zdrowia (lekarz, pielęgniarka, położna, ratownik medyczny),
E. przedstawiciele oświaty (pracownicy merytoryczni publicznych i niepublicznych: przedszkoli, szkół, poradni psychologiczno-pedagogicznych, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, pałacu młodzieży, szkolnego
schroniska młodzieżowego, placówek wypoczynku dla dzieci i młodzieży, bursy, GOKF i innych placówek oświatowych).
Wśród służb funkcjonariusze policji i pracownicy socjalni pomocy społecznej mają szczególne uprawnienia do odebrania dziecka rodzinie.
Procedura postępowania instytucji, służb, organizacji, specjalistów sprawujących opiekę nad dzieckiem, pracujących na rzecz rodziny, działających w obszarze wsparcia rodziny i systemu pieczy zastępczej nie zobowiązanych do wszczynania procedury niebieskiej karty:
Przyjmij zawiadomienie i sporządź notatkę służbową lub zauważasz niepokojące symptomy. Następnie oceń czy zagrożone jest życie i zdrowie dziecka
- Jeśli tak – zawiadom pogotowie ratunkowe i policje, postępuj zgodnie z zaleceniem służb. Następnie występuje procedura postępowania policji lub procedura postępowania pogotowia ratunkowego.
- Jeśli nie – zdiagnozuj sytuację rodziny, w szczególności dziecka, w zakresie swoich kompetencji, zbierz wszystkie informacje, do których masz dostęp, znajdź w rodzinie lub otoczeniu sojusznika dziecka.
Następnie oceń czy zagrożone jest dobro dziecka:
- Jeśli tak – zawiadom pracownika socjalnego pomocy społecznej, postępuj zgodnie z zaleceniami służby, współpracuj, działaj zespołowo. Następuje procedura postępowania pracownika socjalnego pomocy społecznej.
- Jeśli nie – zbierz wszystkie informacje I zachowaj dokumentację działań. Zamknij sprawę, ale zachowaj czujność.
3. Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury ,,Niebieskiej Karty”
- Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego oraz zawiadamianie sądu opiekuńczego następuje w przypadku uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia osoby, poprzedzonego przeprowadzeniem procedury wewnętrznej, o której mowa w niniejszych Standardach.
- Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego do organów ścigania składa menedżer klubu.
- Zawiadomienie do sądu opiekuńczego składa menedżer klubu.
- Procedura „Niebieskiej Karty” jest wszczynana w przypadku uzasadnionego podejrzenia krzywdzenia małoletniego, poprzedzonego przeprowadzeniem procedury wewnętrznej, o której mowa w niniejszych
Standardach. - Osobą odpowiedzialną za wszczęcie procedury „Niebieskiej Karty” jest każdy, kto zauważy krzywdzenie małoletniego, każdy pracownik placówki.
- Oryginał części A „Niebieskiej Karty” przekazywany jest przewodniczącemu zespołu interdyscyplinarnego przez osobę wypełniającą Niebieską Kartę.
4. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
- Przegląd Standardów prowadzi menedżer klubu.
- Menedżer klubu dokonuje także oceny standardów w celu zapewnienia ich ewentualnego dostosowania do aktualnych potrzeb aktualizacji, wprowadzenia rekomendowanych zmian oraz zgodności z
obowiązującymi przepisami, co najmniej raz na dwa lata. - Menedżer klubu sporządza protokół z przeglądu i oceny Standardów, w którym zamieszcza również wnioski z przeprowadzonego przeglądu i oceny, o której mowa w art. 22c ust. 6 ustawy.
- Z zaktualizowanymi Standardami zapoznawani są wszyscy pracownicy placówki.
- Zaktualizowane Standardy udostępniane są także na stronie internetowej placówki.
5. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu jednostki, placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
Osoby odpowiedzialne za przygotowanie do stosowania standardów przez pracowników jest właściciel placówki.
Po zapoznaniu się ze standardami i zasadami ich stosowania, każdy pracownik podpisuje imienne oświadczenie, które przechowywane jest w dokumentacji pracowniczej – załącznik nr 1.
6. Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
Standardy udostępnia się na stronie internetowej siłowni w pełnej i skróconej wersji, wywiesza się na siłowni w widocznym miejscu, w wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich przy recepcji.
7. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia
Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu jest każdy pracownik placówki. Osoby odpowiedzialne za udzielanie wsparcia małoletniemu:
– pracownik placówki
– trener personalny
– fizjoterapeuta
8. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego
Dokumentowanie zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego:
- karta interwencji- wzór w załączniku do Standardów – załącznik nr 2.
- notatka służbowa – wzór określony w załączniku do Standardów – załącznik nr 3.
9. Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone
Zachowania niedozwolone w relacjach pomiędzy małoletnimi obejmują zjawiska, mające na celu spowodowanie bólu i cierpienia zarówno fizycznego, jak i psychicznego u drugiej osoby. Należą do nich m. in.:
- agresja fizyczna, która obejmuje: bójki pomiędzy małoletnimi, uderzanie, kopanie, policzkowanie, opluwanie, wszelkie inne działania powodujące fizyczny ból.
- agresja słowna, która obejmuje: używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej, wykorzystywanie wobec drugiego małoletniego przewagi fizycznej, zastraszanie, przymuszanie, lub groźby.
- cyberprzemoc, która obejmuje: publikowanie poniżających filmów lub zdjęć w sieci, publikowanie ośmieszających, wulgarnych komentarzy i postów, podszywanie się pod inne osoby, włamanie na czyjeś konto społecznościowe;
10. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet powinny być objęte następującymi warunkami:
-
małoletni powinien być świadomy cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania swojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, jak również podejmowanych przez siebie
działań w Internecie. Obszar ten obejmuje: lajkowanie określonych stron, korzystanie z aplikacji randkowych, na których może spotkać dorosłych oraz innych małoletnich, obserwowanie określonych stron lub osób w mediach społecznościowych, właściwe ustawienia prywatności posiadanych kont, -
małoletni nie powinien ufać osobom poznanym za pośrednictwem Internetu;
-
małoletni nie powinien spotykać się z osobami poznanymi przez Internet;
-
małoletni powinien niezwłocznie poinformować rodziców/opiekunów prawnych o każdej propozycji spotkania otrzymanej od nieznanych osób w Internecie;
-
małoletni nie powinien przekazywać swoich danych osobowych nieznanym osobom w sieci;
-
komunikatory internetowe używane przez małoletniego powinny służyć mu jedynie do kontaktów ze znajomymi;
-
małoletni powinien być świadomy z jakimi skutkami wiąże się hejt w Internecie.
11. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.
Ustalanie planu wsparcia dla małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia wymaga delikatnego podejścia i współpracy z różnymi instytucjami, w tym służbami społecznymi.
- Natychmiastowe bezpieczeństwo: W przypadku natychmiastowego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka należy działać szybko, skontaktować się z odpowiednimi służbami ratunkowymi i zapewnić bezpieczeństwo dziecku.
- Współpraca z służbami społecznymi: Współpracuj z pracownikami socjalnymi w celu zrozumienia zakresu problemu i opracowania planu wsparcia.
- Włącz rodziców i rodzinę: W miarę możliwości, współpracuj z rodzicami dziecka, aby zrozumieć kontekst sytuacji i określić, jakie wsparcie może być potrzebne.
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W STUDIU RUCHU
wersja skrócona dla małoletnich
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników siłowni jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik placówki traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby.
Celem polityki „Standardów Ochrony Małoletnich” jest zapewnienie Wam bezpieczeństwa.
1. Objaśnienie terminów
- Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
- Przez krzywdzenie dziecka powinniście rozumieć zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej lub innego dziecka, które ujemnie wpływa na Wasz rozwój fizyczny lub psychiczny.
2. Co to jest przemoc wobec dziecka?
- Przemoc fizyczna to między innymi: popychanie, szarpanie, policzkowanie, szczypanie, kopanie, duszenie, bicie otwartą ręką, pięścią lub przedmiotami.
- Przemoc psychiczna to między innymi: poniżanie, upokarzanie, ośmieszanie, wyzywanie, wyśmiewanie, odtrącanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikty dorosłych, wytykanie z powodu odmienności.
- Wykorzystanie seksualne to naruszenie sfery intymnej dziecka, zmuszanie do oglądanie nagich osób, robienie zdjęć lub filmów z udziałem dziecka bez odzieży.
- Zaniedbywanie to: niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych dziecka lub nie respektowanie jego podstawowych praw (niedożywienie, ubiór nieadekwatny do pory roku, zaniedbanie
higieniczne, pozostawanie na dworze bez opieki w godzinach wieczornych i nocnych, nie dbanie o higienę snu i odpoczynku, nie posyłanie dziecka do szkoły, nie zapewnia dziecku opieki lekarskiej).
3. Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
Wszyscy pracownicy siłowni w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę gdy Tobie lub innemu dziecku dzieje się krzywda
- W przypadku doświadczenia jakiejkolwiek z wyżej wymienionych form krzywdzenia ze strony osób dorosłych lub innych dzieci zawiadom pracownika siłowni.
- Wówczas stosownie do zgłoszonej sytuacji zostanie uruchomiona odpowiednia procedura.
4. Zasady ochrony wizerunku dziecka
- Siłownia uznając Twoje prawo do prywatności i ochrony dóbr osobistych zapewnia najwyższe standardy ochrony Twoich danych osobowych oraz Twojego wizerunku zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
- Zgodę na publikację Twojego wizerunku wyrażają w formie pisemnej rodzice lub opiekunowie prawni.
5. Zasady i zakazy zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a pracownikami siłowni
- Działania podejmowane wobec Was powinny być adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe.
- Nikt nie może Was bić, szturchać, popychać, zawstydzać, upokarzać, lekceważyć, obrażać ani dotykać w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
- Osobom dorosłym pracującym na siłowni nie wolno używać wobec Was wulgarnych słów, gestów i żartów, czynić obraźliwych uwag, kierować wypowiedzi dotyczących aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywać władzę lub przewagę fizyczną nad Wami (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
- Osoba dorosła pracująca na siłowni nie może Wam proponować alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w Waszej obecności.
- Jeśli czujesz się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów osób dorosłych pracujących na siłowni, możesz o tym powiedzieć osobie pracującej na siłowni i możesz oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
- Pracownicy siłowni nie mogą zapraszać Was do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z Wami poza godzinami pracy.
6. Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
- Dokument ,,Standardy Ochrony Małoletnich” jest ogólnodostępny dla pracowników siłowni, klientów, niepełnoletnich klientów i ich opiekunów.
- Właściciel siłowni ma obowiązek zapoznania pracowników ze Standardami.
7. Dodatkowe wsparcie dla dzieci i młodzieży
- Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę prowadzi telefon wsparcia czynny całą dobę przez 7 dni w tygodniu, także w dni ustawowo wolne od pracy. Wszelkie aktualne informacje znajdują się też na stronach:
www.116111.pl oraz www.fdds.pl. Wsparcie i pomoc udzielana jest za darmo. - Telefon zaufania Rzecznika Praw Dziecka dostępny jest przez całą dobę i przez 7 dni w tygodniu pod numerem 800 12 12 12. Możesz też napisać do ekspertów na czacie, który znajdziesz na stronie Rzecznika: www.brpd.gov.pl. Wsparcie i pomoc udzielana jest za darmo.
- Ogólnopolski telefon dla ofiar przemocy w rodzinie. Dzwoniąc pod numer infolinii można uzyskać wsparcie, pomoc psychologiczną, informacje o obowiązujących w Polsce przepisach i procedurach oraz o placówkach udzielających pomocy osobom doznającym przemocy w rodzinie